for utilsiktet sprengning, fare for utilsiktet utslipp av
overskytende fangst, farlige arbeidssituasjoner og
fare for tap av utstyr under ombordtaking. FHF har
i 2019 etablert et hovedprosjekt som har som mål å
utvikle effektive og sikre metoder for fangstregule-ring
i fisket etter kolmule, samt å lage et utløsersys-tem,
slik at en synkesekk hurtig kan kobles fra pum-pen
for å redusere faren for skade på mannskap
og/eller utstyr (Prosjekt 901542). Fem fartøy har
fått trålen utstyrt med diverse sensorer, og det har
blitt gjennomført diverse tokt. Erfaringene så langt
bekrefter det som ble funnet i forstudien, nemlig at
halene viste samme mønster: Siste 100–200 meter
går sekken rett opp. Man fikk ikke store nok hal til
at fangstbegrensningen slo inn. Kameraovervåk-ning
av utslippshull viste at det ikke lakk ut kolmule
utilsiktet. Forsøkene viser at det kan være mulig å
få til gode løsninger, men at det krever modifise-ring
og mange repetisjoner før man kan forvente å
ha kommersielle løsninger på plass. Når vi har fått
til dette, må forskerne se på fiskens overlevelsesev-ne
ved bruk av fangstbegrensningssystemet.
FiskInfo
Dette prosjektet, som omfatter både hvitfisk og pe-lagisk,
er omtalt under «Hvitfisk». (Prosjekt 901427)
Utvikling av styrbare pelagiske tråldører
Tråldører brukes til å holde trålen åpen når den
taues etter fiskefartøyet. Det antas at mer presis
kontroll med og styring av trålen kan øke gevinsten
og redusere ulempene forbundet med tråling, og
det er dette en søker å oppnå i dette prosjektet.
Prototyp er klar, og fullskalatest skal gjennomføres
i første halvdel av 2020. (Prosjekt 901401 – PiB –
ikke på nett)
ECO Trawl-konseptet
Bakgrunnen for prosjektet er at dagens tråling
medfører noen problemer: høyt drivstofforbruk,
skader på havbunn, skader på trål m.m. Samtidig
bruker trålerbransjen stadig mer teknologi og er
mer åpen for automatisering. I prosjektet er Eco
Trawl-konseptet, som består av to thrusterenheter
som skal kunne erstatte tråldører ved konvensjonell
tråling, blitt undersøkt med hensyn til effektbe-hov
under tråling og manøvrerbarhet. En enhet
har to kontraroterende propeller med propelldy-se
samt styrefinner for manøvrering og kontroll.
Status i 2019 er at det er laget en parametrisert 3D
DAK-modell av enheten. Ved hjelp av CFD-ana-lyser
og variasjon av ulike parametere har effekt-behovet
under tråling blitt optimalisert. Det er
gjennomført CFD-analyser av konvensjonell tråldør
for sammenligning. Det totale effektbehovet under
tråling er redusert med rundt 30 % i forhold til bruk
av konvensjonelle tråldører. For å kunne vurdere
kontroll og stabilitet av enheten under tråling, er
det gjennomført CFD-analyser med planprøver i
svai og gir for å finne koeffisientene til en forenklet
manøvermodell. Prosjektet skal være ferdigstilt i
første kvartal 2020.
(Prosjekt 901364)
Optimal kjøling av pelagisk fisk
I dette prosjektet er målsettingen å forbedre
kjølingen av pelagisk fisk i to store lagringstan-ker
om bord i ringnotfartøy. Resultater fra studier
i 2019 viser at forskerne oppnådde jevnere og
bedre temperaturforhold ved å endre hvordan
vannet strømmer ut av RSW-tankene. Ved leve-ring
var gjennomsnittlig fisketemperatur (kolmule)
2˚C lavere i tanken som hadde endret utløp. Med
utgangspunkt i simuleringsmodeller skal det nå
utarbeides et designverktøy som skal kunne bidra
til en utforming som bedrer sirkulasjonsforholde-ne
i eksisterende og fremtidige tanker. (Prosjekt
901373)
Utvikling av simulator – ringnot for opplæringsformål
Fiske med ringnot er positivt ut fra bærekrafthen-syn,
ved at det er energieffektivt, skånsomt mot
havbunnen og har lite bifangst. Selve operasjonen
er imidlertid relativt kompleks, og det er mange
muligheter for å gjøre feil med fare for alvorlig
personskade, ødelagt utstyr og tap av fisk. Gitt
gode pedagogiske treningsopplegg, kan en god
simulator bidra til å effektivisere operasjonen og
øke sikkerheten – ved at man får trent både på de
rutinemessige elementene under operasjon og på
farlige situasjoner, f.eks. som følge av værforhold
eller operasjon ved redusert teknisk funksjonalitet
på fartøyet. Målsettingen med prosjektet er å ut-vikle
en treningssimulator for ringnot hvor båtfører
og mannskap kan trene på relevante faser under
fiske. Prosjektet hadde oppstart mot slutten av
2019. (Prosjekt 901423)
10 FHF Årsrapport 2019 PELAGISK
/
/
/
/
/