
Telemarkskanalen
TELEMARKSKANALEN ble risset inn i fjellet for godt over 100 år siden og da kanalen
sto ferdig ble den ute i Europa betegnet som et ”åttende underverk”. Anlegget er
det største i sitt slag i Norge og består av 18 sluser med en løftehøyde på til sammen
72 meter på den 105 km lange strekningen fra Skien til Dalen. Det vi i dag kaller
Telemarkskanalen består egentlig av to kanaler. Nordsjø–Skienkanalen som åpnet
i 1861 og som gir seilingsled fra Skien til Notodden, og Bandak-kanalen som åpnet
i 1892 og ga seilingsled mellom Skien og Dalen.
Det er den spesielle topografien i Telemark som gjorde at det ble bygd kanal i stedet
for veier. I gammel tid var veiene i Telemark nesten uframkommelige, og transport av
varer og personer var lettere på elver og vann. Men vannveien hadde også sine utfordringer.
Trelast og tømmer fikk gjennomgå i fosser og stryk, og varer måtte lastes om
fra prammer og flåter for å bli frakta på land langs stier og veier der vannveien ble for
vanskelig. Telemarkskanalen ble bygd for å gjøre denne transporten lettere. Kanalen
var en forutsetning for at Hydro kunne starte produksjon av gjødsel på Notodden og på
Rjukan, og for at tømmerfløtningen på vassdraget kunne holde på fram til 2006.
Kanalen går gjennom et svært variert landskap- fra fjordlandskapet innerst ved Dalen
og foten av Hardangervidda, via åpnere vann og fruktlandskapet i Midt-Telemark og
ut gjennom Skien og Porsgrunn før den når havet. Telemarkskanalen er i dag et fredet
kulturminne som med sluser og bygninger er i sin originale stand fra Ulefoss til Dalen -
det er en eventyrlig reise å ta på det som antakelig er en av verdens vakreste kanaler!