NORSK DEKKRETUR - ÅRSRAPPORT 2021
Deltakerne i NDRs retursystem rapporterte og betalte
miljøgebyr for totalt 5.767.763 dekk, med en beregnet
totalvekt på ca 79.700 tonn, mens total import utgjor-de
ca. 6,1 millioner dekk med en beregnet totalvekt
på ca 88.800 tonn. Dette innebærer at deltakerne
representerer ca. 90% av markedet.
NDR har så langt samlet inn alle kasserte dekk
uavhengig av om dekkene er importert av deltakere
i NDR. Det innebærer at ca 10% av innsamlet tonnasje
er knyttet til dekk det ikke er betalt miljøgebyr for.
– 9 –
7. Markedsandeler
8. Miljøgebyr, økonomi
NDR er et «non-profit» selskap og er unntatt skat-teplikt.
Inntektene kommer fra miljøgebyr som
faktureres deltakerne basert på det importvolum de
rapporterer til NDR. Oversikt over miljøgebyr finnes
på: Miljøgebyrer.
Dessverre er det en betydelig andel importører som
ikke deltar i NDR sin returordning og som heller ikke
selv forestår innsamling og gjenvinning.
Disse selskapene oppfyller dermed ikke forpliktelsene
i avfallsforskriften, lar kostnadene ved innsamling
og gjenvinning av egne dekk bæres av de som er
medlemmer i NDR, og bidrar til at miljøgebyret er
høyere enn det ville ha vært hvis alle oppfylte sine
forpliktelser. Estimerte tapte inntekter for NDR som
følge av import som ikke er meldt inn og betalt for
(og der NDR likevel samler inn dekkene) utgjør i 2021
ca. 15 millioner kroner, tilsvarende 12% av NDR sine
årlige inntekter.
NDR arbeider kontinuerlig med å sikre at flest mulig
deltar i returordningen, men er også avhengig av
bidrag fra Miljødirektoratet som har sanksjonsmyn-dighet
ved overtredelser av Avfallsforskriften.
Norsk Dekkretur har oppfordret myndighetene
til å oppdatere avfallsforskriften, slik at det blir
obligatorisk for importører av dekk å delta
i godkjent returordning.
9. Forventet utvikling i import
og innsamlingsforpliktelser
I 2021 økte importen av dekk med ca 9%. Dette
gjenspeiles ikke i innsamlet volum. Dette skyldes
hovedsakelig at dekk påmontert importerte biler
og vinterdekk til disse økte kraftig, samtidig som
dette ikke medfører utskiftning og dermed økt
innsamlingsvolum. Samtidig vil en økning i import
typisk slå ut noen år senere når dekkene er utslitt
og blir skiftet ut.
Til tross for at NDR samlet inn alle kasserte dekk,
ble volumet lavere enn det volum deltakerne samlet
sett tilførte markedet og betalte for. Selskapet fikk
dermed et økonomisk overskudd, som er satt av til
fremtidig økning i innsamlingsvolum.
/
/